Friday 21 December 2012

jangan ambil ringaaann~







assalamualaikum warahmatullahi wabarokatuhhh~
kaayyy. dahh lama nak update pasal benda niii. tapi tak mempunyai kekuatan yg cukup.
aku tak se-perfect orang lainn. org yg bertudung labuhhh. jaga pergaulaaann. aku tak sempurnaa.
yeee. SANGAT tak sempurnaaa. ramai lagi yg lebihh baik dari akuu. tapi, tak salah kaaann nak amar ma'ruf nahi munkaarr? nak tunggu orang perfect tegur? sampai bilaa wehh sampai bilaaa? 
TIADA YANG SEMPURNA right??
perkara yg hendak dibincangkan hari nii ialah AURAT.
it sounds likee "arrrgghhhhhhh. borrrrriiiiiiinggggggggggg"
ahhh. tak kiraa. nak tulis jugaakk :)
 yee. ramai yg bersangka dengan hanya memakai tudung ituu sudahh menutup aurat.


"wehh. aku pakai tudung kott. tutup aurat apaa."


tapii, jangan anda terlupaaa. cehhh~ kfine. aurat seorang wanita adalah keseluruhan anggota badan kecuali muka dann tapak tangan sahajaaa. see? cuba renung renungkaann balikk. sempurnaa tak kita tutup aurat kitaa? kee sekadar mampu sahajaa?
lagi satuu, upload gambar dkt laman sosial. tak kisahlaahh facebook kee, twitter ke, instagram kee. apaapa je laahh kaan. ada kita teliti dulu gambar tuu? ada kee manamana aurat yg terbukaa? muslimaahh, kita sering tidak sedar gambar yg kita tayangkaann ituu terdedah kaki, tangan. walaupunn nampak ringan, hakikatnyaa ia sangat berat kaann? yee. aku tahuu, sebelum nii aku tak pernah ambik kisah pasal benda nii. tak pernaahh nakk tengok betul2 gambar sebelum di-upload. main masuk jeee. tu laahh. excited sangaaatt. hihi :)


jujur laahh dari hati yang ikhlas suci lagi blablabla nii. aku sangatsangatsangat bersyukur disekolahkaann di SMKSEKSYEN18HEBAT sejak form 1 lagiii. sejak masuk sini laahh aku banyak berubaaahh. tentang aurat, solat, dan macam macam lagi. ALHAMDULILLAH :) terima kasihh ya ALLAH^^


lagi satuu, kita harus ingaatt. aurat kita bersama sepupu juga terbatas yeee? betul. bukan senang hendak menjaganyaaa. lebihlebih lagi bila sesorang tuu dah terlalu rapat dgn sepupu lelakinyaa sejak kecil lagii. macam akuu. susahh woooooooo. aku start menjaga aurat dgn sepupu dari form 1. sejak masuk asrama.
memang betul, pada mulanyaa sangat banyak dugaan. lebihh lebihh lagi bila aku keseorangan memulakan perubahan ituu. ada ajak sepupu lain tapi, dia duduk jauh. so, jarang sangat balik kampung. takkan aku nak tunggu dia balik baru nak start kott. so, dengan tabahnyaa, aku punn mula laahh seorang diri. macammacam pertanyaan muncul dari mulut mereka. maklumlaahh. family aku bukan berasal dr family yg alim ulama. biasa jee. so, masih ada lagi yg jahil tentang ini.


"akak, asal tak bukak tudung" 
"akak, nak pergi mana pakai tudung" 
"akak tak panas kee?"
"bukak laahh kak. tak rimas kee"
"akak botak ehh?"


haha. see? kesian akuuu~ sampai dikata botaak. haha :D then, semua jawapan untuk soalan diatas hanyalaahh satu perkataan. "sajaaaa :)" aku taktahu nak jawab apa daahh. lastlast, mereka faham jugaa. 
kaaann? bukan senang nak mulakaann sesuatu yg baik. tapi selagi kita tak cuba, taktahu kaaann?


 TETAPI, aku pernah menghadapi kemusykilan ini.




"kalau aurat dgn sepupu sama mcm aurat kita dgn ajnabi lain, how about kaki? takkan dekat kampung or dalam rumah nak berstokin ke sana kemari? basuh pinggan or masak bagai tuu tak senseng lengan? how, how?"



and and and soalan tuu sudahh pun terjawab.


 
"dalam keadaan macam tuu, bolehh. islam tuu mudaahh. tapi kena pandaipandai jaga ahh. takkan nak basuh pinggan punn bertutup lengan jugaakk. basahlaahh baju.. jangan terlalu menampakkan aurat tuu. cukup sekadar keperluan untuk membukanyaa sahaja"


seee. ISLAM itu mudahh kaann?


okaayy. itu jawapan dari ustazah. kalau salaahh, harap maaf. saya punn insan biasaa.
okaayy then. jadi sebelum anda keluar dari rumahh atau hendak ke sekolaahh.
berdiri depan cermin, lihat dari atas sampai bawah. periksa aurat kitaa. adakaahh betul2 ditutup?
 tak susaahh :)


hanya memakai stokin untuk menutup kaki. sarung jee stokin tuuu. macam pakai stokin sekolaaahhh :) haha



serta memakai lengan panjang yang betulbetul menutup hingga ke pergelangan tangaan.
tak perlu laahh nak lipatlipat lengan tuuu :)



and takperlu laahh nak pakai baju adikadik awak yg umur lima tahunn tuu. buruk rupanyaaa.
pakailaahh pakaian yg sesuai dgn saiz badan awak yee -,-



daann sayaa harap, bertudunglaahh kita sehingga labuh menutupi dada. itu yg dituntut kaann?
tak perlu nak selempang selempang.
tak susahh punnn^^ just labuhkaann jee tudung tuu. semua tudung bolehh dilabuhkaann sama ada bawal atau pashmina. seriously. dan tudung jangan jarang ehhh? *benda nii aku selalu ambil mudah :'(*



:)



and sebelum upload gambar. tengoklahh dulu gambar tuu. jangan main upload jee.
sebab dosa kita sentiasa berjalan selagi gambar ituu ditatap orang. 
so, lepas nii. check balik semua gambar yg telahh kita upload dalam internet. yang tak berkenaan bolehh laahh delete :) atau puunn simpann diamdiam dalam folder sendiri. bolehh kaann?



jadi jadi jadi. MAAF yee. kepada sesiapa yg gambarnyaa tak banyak diupload atau memang tak diupload punn olehh saya. saya mohon maaf sangat. dosa saya punn tak terkira banyaknyaaa. tak sanggup pulaakk rasanyaa nak tanggung dosa orang laainn :)



dan cerita di atas bukanlahh bermaksud hendak membangga diri atau riak. tetapi hanyalaahh sekadar perkongsian pengalaman semata mata :) dan post ini tiada niat untuk point sesiapa. ia hanyalaahh umum daann for sure untuk diri saya sendiri^^



once agaain. SORRY :) hanya sekadar berkongsi ilmu.
at least, dosa aku terhadap orang lain dahh terlepas^^
tak kisah anda semua *bajet ada orang nak baca jee* nak kata apaa.
it's up to you. aku hanya menjalankan tugasan sebagai seorang yg beragama ISLAM :)



kalau aku ada silap manamana, tegurlaaahhh :)
in shaa ALLAH aku bolehh terima dengan hati yang terbukaaa^^



okaaayy. ituu jee kottt. pelikk kann tibatiba islamik? hahahahaha
but, tak salah kaann sekali sekalaaa.
night :) maaf buat salaahh.
assalamualaikum ><




yang dilaraaangg -,- *yee. mungkin saya pernahh begini*

jom!


haiyaa haiyaaa^^




No comments:

Post a Comment